Monday, April 6, 2015

Sarung bantal kanak-kanak

Projek kali ini merupakan sarung bantal untuk adik dan abang. Menggunakan tema kartun yang sama iaitu monyet cuma warna background jer lain-lain, satu warna  merah dan satu lagi warna hitam.

Ini merupakan projek awal-awal yang saya buat dahulu menggunakan fabrik kanak-kanak daripada IKEA.  Dah bertahun 3 tahun rupanya. Warna masih sama, tidak luntur cuma agak lusuh sedikit.




































Kebanyakan projek awal saya adalah menjahit sarung bantal. Kenapa sarung bantal? Kerana ia merupakan asas dan agak mudah bagi saya. 

Setiap kelahiran anak saya menjahit bantal dan juga  sarungnya. Amalan ini mengingatkan saya kepada arwah makcik. Setiap kelahiran anak saudaranya mesti ada set bantal sulam bunga ros yang disulam atas kain kapas warna putih. Setiap kali lepas balik sekolah petang-petang saya biasa melihat arwah menyulam. Tapi saya tak minat masa tu, baik saya baca majalah ataupun tidur.
Saya berasal daripada Perak, saya tak pasti itu tradisi orang Perak ataupun memang hobi makcik bagi bantal free pada baby. 

Kita biasa baca artikel tentang makanan, makanan yang sekarang orang tak berapa tau buat ataupun dah terhidang tapi tak kenal pun. Saya ada buat kuih lama beberapa kali macam kuih cara (yg ada gula dkt tengah tu), tapi anak saya tak nak makan. Buat wajik tak jadi. Pulutnya sikit. Kuah gula terbanyak. Kuih sum-sum kegemaran arwah ayah. Tepung beras diwarna kan merah jambu dan dikelilingi air gula. Sekarang pun belum buat.  Budak-budak sekarang lebih selera pada lasagna, spaghetti, pizza, kentang goreng dan roti. Adakah pola pemakanan telah berubah. Ada orang kata sebab mak kat rumah tak buat, jadi anak tak biasa makan. Tapi kalau dah buat tapi tak makan?

Ok..lupakan bab makanan, sebab ini blog jahitan. Agaknya apa amalan orang dulu-dulu berkenaan jahitan ini yang makin lama makin pupus. Amalan bagi kain batik saya rasa saya buat lagi. Siap jahitkan sekali.

Jom layan gambar kejap. Kali ini saya buat simple aje. Nak try phrase LESS IS MORE! Kain dah cantik tak payah touch - up bagai-bagai.



































Sarung bantal untuk adik - AYI



































Sarung bantal untuk abang - KIMI




































Closed - up untuk dua-dua sarung bantal.

Jadi bagi ibu-ibu yang berminat untuk menempah..boleh lah hubungi saya. Jika ada yang terberkenan corak fabriki di pasaran tapi disebabkan faktor ketiadaan masa, tiada mesin jahit ataupun tak tau menjahit. Penghantaran fabrik boleh dibuat melalui pos.

Bagi yang tiada fabrik boleh juga menempah menggunakan fabrik saya. Harga dijamin berpatutan.Ada juga yang menempah sarung bantal 4 segi untuk dijadikan buah tangan perkahwinan kepada tetamu. Saya terlupa nak ambil gambarnya untuk diupload ke dalam blog.


No comments:

Post a Comment

Thanks for your visit and comments.